De taken en de spelregels

      Reacties uitgeschakeld voor De taken en de spelregels

Utrecht Cangeroes is nog weer verder gegroeid, deze keer alleen in de breedte (van 33 naar 36 wedstrijdteams), in de lengte zijn we gelijk gebleven: 10 landelijke spelende teams, en de enige club in Nederland met Damesteams op de 4 hoogste niveau’s. Dit betekent veel leuke en spannende wedstrijden, maar natuurlijk ook een nieuw schema voor de teamtaken in de eerste helft van het seizoen 2020-2021 (tafelen, fluiten, zaalwacht en bardienst). Omdat er veel nieuwe leden (en ouders) zijn bijgekomen: hieronder de regels op een rijtje. We hebben, zoals altijd, ook weer vrijwilligers nodig. Lees het bericht hierover (klik).

Taakverdeling
Van alle leden en ouders van jeugdleden wordt verwacht dat zij een bijdrage leveren aan de vereniging door het uitvoeren van teamtaken (tafelen, fluiten, zaalwacht, of bardienst). Het bestuur (via de wedstrijdsecretaris) kent de taken aan de teams toe. Het is de taak van de teammanager van het team om deze taken over de individuele leden van het team te verdelen. Deze teamtaken worden in de regel ingepland direct voor of na je eigen thuiswedstrijd.
Soms is het onvermijdelijk om teams in te roosteren bij een wedstrijd die niet direct aansluit bij de eigen wedstrijd (wachttaak: telt als 1,5 taak) of om teams in te roosteren op een dag dat ze zelf geen wedstrijd hebben (terugkomtaak: telt als 2 taken). Bij het opstellen van het takenschema zorgt de wedstrijdsecretaris voor een evenwichtige verdeling van de taken over de verschillende teams en houdt zij – als het kan – ook rekening met de vrijwilligerstaken die leden van de teams al uitvoeren (lid bestuur, commissies, bondsscheidsrechter, coach of trainer). Het takenschema voor de eerste helft is te vinden onder documenten op deze website. Ook is er een WhatsApp verzendlijst (zie onderaan dit bericht), die wekelijks de taken voor het aanstaande weekend nog even stuurt.

Scheidsrechters
Het afgelopen seizoen heeft een flink aantal leden, zowel senioren als U16- en U18-jeugdleden, deelgenomen aan de scheidsrechterscursus. Uiteraard gaan zij hun kennis snel in de praktijk brengen. Een verzoek aan de taakverdelers van alle teams: kijk bij het plannen van de fluittaken om wat voor wedstrijd het gaat en of het ‘scheids 1’ of ‘scheids 2’ is. Moet ‘scheids 1’ fluiten samen met een jeugdlid, dan is het fijn als deze scheids 1 zelf veel ervaring heeft met fluiten. Let ook op dat alleen scheidsrechters met minimaal een F- of BS-2 diploma (of BS-2 scheidsrechters in opleiding) mogen fluiten, anders volgen er boetes van de NBB (Nederlandse Basketball Bond).

Digitaal tafelen
De meeste teams hebben afgelopen jaren veel ervaring opgedaan met het tafelen met de tablet. Ook zijn er dit weekend weer 4 cursussen digitaal tafelen gegeven (zie onder documenten). De teammanagers zorgen ervoor dat deze opgedane ervaring verder binnen het team wordt gedeeld, zodat alle ingedeelde tafelaars weten wat ze moeten doen. Let op dat het sheet (op de tablet) volledig is ingevuld (namen scheidsrechters, tafelaars en coaches). Het ontbreken ervan levert ook dat boetes van de NBB op.

Zaalwacht
De zaal moet 30 minuten voor aanvang van de wedstrijd “speelklaar” zijn. Dit kost ongeveer 15-30 minuten. Zorg er dus voor dat je op tijd begint aan het opbouwen van de zaal. De zaalwacht aan het eind van de dag zorgt ervoor dat de laatste spelende teams alles netjes opruimen (zaterdagavond kunnen banken en tafels blijven staan als er zondagochtend wedstrijden zijn). Vergeet niet om even een bezem door de zaal te halen! De zaalwacht checkt ook of alle materialen op de juiste manier zijn opgeruimd (zie de foto’s bij de bergingen), en dat de waardevolle spullen in de afgesloten kast opgeborgen zijn. De taken van de zaalwacht zijn weer te vinden onder documenten.

Verzuim teamtaken
Mocht een team niet in staat zijn om een bepaalde teamtaak uit te voeren, dan is het de eigen verantwoordelijkheid van het team om deze taak te ruilen met een ander team en de wedstrijdsecretaris hiervan op de hoogte te stellen! Als een team verzuimt een teamtaak uit te voeren, dan legt het bestuur een geldboete op aan het team (zoals beschreven in het Huishoudelijk Reglement). Het liefst leggen we natuurlijk helemaal geen boetes op, want waar het écht om gaat is dat er bij elke wedstrijd fluiters en tafelaars aanwezig zijn zoals gepland, zodat iedereen gewoon lekker kan basketballen!

WhatsApp verzendlijst takenschema
Om ervoor te zorgen dat niemand meer zijn taken vergeet biedt het bestuur een handige service: wekelijkse herinnering per WhatsApp. Wil je graag iedere week het complete takenschema voor dat weekend ontvangen? Stuur dan even een appje met je voor- en achternaam en “takenschema” naar 06 4635 8265, dan word je opgenomen in de WhatsApp verzendlijst. Je moet dan wel dit 06 nummer in je eigen contactenlijst opnemen, anders ontvang je de berichten niet. Dit is nadrukkelijk GEEN discussiegroep, je krijgt alleen wekelijks het takenschema.